Download het gratis e-book over de digitale samenleving »
Alle blogartikelen
De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs

De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs

Hoe het onderwijs en CodeSkillz zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld met behulp van de methodes blended learning & gamification.

Door Laura op 10-05-2021 • Leestijd: 2 min Gamification Blended Learning

CodeSkillz is zich sinds 2018 volop aan het ontwikkelen. Met behulp van pilots op diverse scholen is het product constant verbeterd. Vele docenten hebben er feedback op gegeven, leerlingen hebben het uitgetest en met resultaat! Na twee jaar is er een mooi eindproduct uitgekomen waar, tot ons groot plezier, steeds meer scholen vol enthousiasme mee aan de slag gaan.


Blended Learning 
Wat is blended learning? Blended learning is niets meer dan een combinatie van online leren en contactonderwijs. Al in 2001 (20 jaar geleden!) identificeerden academici de grote meerwaarde van het zogenaamde ‘blended learning’. Het gebruik van online platforms in het voortgezet onderwijs is dus ook zeker niet nieuw, maar wel iets wat door de jaren heen steeds belangrijker is geworden. 

Wat is het doel van blended learning? 
Het doel van blended learning volgens Singh & Reed: the “(…) achievement of learning objectives by applying the “right” learning technologies to match the “right” personal learning style to transfer the “right” skills to the “right” person at the “right” time.” (Singh & Reed, 2001). Singh & Reed gaf een voorzet voor een aantal modellen waarop blended learning gebouwd kan worden. Hier hebben wij bij CodeSkillz gebruik van gemaakt in combinatie met onderzoek Barnes et al. (2007), wat suggereert dat social interactie in (online) onderwijsgemeenschappen het niveau van onderwijs significant verhoogt! Dit is ook precies de reden waarom het online leerplatform van CodeSkillz beschikt over een community waar de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan en worden gemotiveerd om te interactie aan te gaan. 

Wat is gamification?
Maar dat is niet alles! In de afgelopen is ook gamification (en serious games) een steeds grotere rol gaan spelen in het onderwijs. Gamification is het toepassen spelprincipes en speeltechnieken in een niet-speelcontext. 
Waarom zou je dit doen? Omdat het een stuk makkelijker is om intrinsieke motivatie aan te wakkeren bij scholieren. Door het overweldigende onderzoek wat gedaan wordt in onderwijs en gamification is er zelf specifiek onderzoek gedaan naar gamification bij programmeren. Azmi et al. (2015) stelt dat het speelbaar maken van onderzoek helpt bij het aanleren van programmeer talen!
De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs
Gamification toegepast in de methode van CodeSkillz 
Als we kijken naar hoe CodeSkillz dit heeft toegepast, zien we dat er allereerst een hele interessante grafische wereld voor kinderen is gecreëerd rondom digitale geletterdheid. Verder krijgen de kinderen tijdens hun 'reis' hulp van avatar Robin de Ruimtereiziger die ze op moeilijke momenten tips en hints geeft.

Ook spelen de kinderen als het ware een spelletje in het online leerplatform waarbij ze levels moeten behalen. Om een level te behalen, moeten voldoende sterren worden verdiend. Sterren kunnen weer worden verdiend door vragen te beantwoorden en opdrachten te volbrengen. Net als in een game!
De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs
Over CodeSkillz
CodeSkillz biedt een online leerplatform met lessen in digitale geletterdheid, onderverdeeld in drie leerlijnen: mediawijsheid, computational thinking en ICT basisvaardigheden. In plaats van dat docenten online nog op zoek moeten naar lessen in digitale geletterdheid en deze zelf moeten samenstellen en aanpassen, zorgt CodeSkillz met het online leerplatform voor een vast en gestructureerd programma dat leerlingen op een leuke en leerzame manier digitaal vaardig maakt.

CodeSkillz staat voor:
- Een leuke en unieke manier van leren voor kinderen van 10-14 jaar met behulp van gamification en een reis door een unieke grafische wereld.
- Lessen die aan te passen zijn naar het niveau van kinderen (Groep 7/8, VMBO, HAVO, VWO).
- Een doorlopende leerlijn die voldoet aan de eisen van het curriculum voor digitale geletterdheid.

Wil je meer weten over CodeSkillz? Neem zelf een kijkje in het online leerplatform met behulp van een tour-account.

Blijf op de hoogte!

Ontvang elke twee weken onze nieuwe blog in je mailbox.

Aanbevolen blogs

De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs

Digitale basisvaardigheden; Word, google docs en powerpoint

DoorKirstenop

Digitale basisvaardigheden is een van de vier onderdelen van digitale geletterdheid.In deze blog geven we wat meer uitleg over wat kinderen minimaal van deze digitale basisvaardigheden moeten weten en hoe ze dit via CodeSkillz aangeleerd krijgen.

Lees nu »
De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs

Cyberpesten; wat houdt het in en hoe gaan we ermee om?

DoorKirstenop

Jaarlijks worden meer dan 500.000 jongeren online gepest. Dat aantal is schrikbarend hoog. Wat houdt dit cyberpesten precies in en wat doen we ertegen? Wij vertellen het je!

Lees nu »
De rol van Blended Learning & Gamification binnen CodeSkillz en het onderwijs

Phishing & Nepmails; wat kunnen we daar nou tegen doen?

DoorKirstenop

Phishing is een onderwerp dat tegenwoordig vaak terugkomt in het nieuws. Steeds vaker ontvangen mensen valse e-mails afkomstig van overheidsinstellingen, banken of bedrijven.

Lees nu »