Stem op ons voor de Computable Awards.

Digitale Geletterdheid

Het belang van digitale geletterdheid

Leerlingen hebben allemaal een mobieltje waarmee ze whatsappen, mailen, googelen, nieuws lezen of een afspraakje maken. Maar hoe dat allemaal werkt, waar je op moet letten of hoe je zelf een app kunt ontwikkelen? Daar weten ze vaak nog te weinig van. Daarom is besloten dat leerlingen verplicht moeten worden geschoold in digitale geletterdheid.

Vier leerlijnen

Het leergebied digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de curriculum-eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden.

Leergebied digitale geletterdheid volgens curriculum.nu

Mediawijsheid

Internet biedt een oceaan aan informatie en contactmogelijkheden. De vrijheid die internet biedt, kent echter ook een aantal keerzijden. De leerlijn mediawijsheid van CodeSkillz helpt leerlingen om online de juiste beslissingen te nemen.

Privacy & social media

Hoe kun je social media verantwoord gebruiken? Wie kun je vertrouwen? Welke persoonlijke gegevens kun je beter afschermen?

Online samenwerken

Waar kun je je online bestanden veilig bewaren? Hoe kun je bestanden samen bewerken?

Zoeken & vinden

Hoe zoek je online naar informatie? Welke bronnen zijn betrouwbaar? Mag je alle gevonden foto’s en teksten zomaar gebruiken?

Nepnieuws

Wat is nepnieuws? Hoe kun je fake nieuws van echt onderscheiden? Waarom wordt nepnieuws verspreid?


Digitale Basisvaardigheden

Geef kinderen een mobieltje of tablet en ze gaan er direct mee aan de slag. Maar wat als die app niet opent? Of de printer niks doet? Dan is het handig om iets te weten van de werking van computers. En leuk dat je niets hoeft te leren voor services als Spotify en Netflix, maar dat geldt niet voor veelgebruikte programma’s als Word of Powerpoint. Met CodeSkillz ontdekken leerlingen wat er allemaal mogelijk is.

Apps, hardware & services

Wat is het verschil tussen hardware en software? En wat is een service dan? Wie maakt al die handige dingen eigenlijk? Welke rollen komen daar bij kijken?

Presentatie & visualisatie

Hoe maak je een Powerpoint-presentatie? Op welke verschillende manieren kun je informatie weergeven?

Hardware

Wat zit er allemaal in een computer? Waar zijn die onderdelen voor bedoeld? Wanneer is een laptop handiger dan een smartphone?

Tekstverwerken

Hoe maak je een goed verslag in Word of Google Docs? Ken je handige functies als Inhoudsopgave maken en pagina’s nummeren al?


Computational Thinking

Computational Thinking leert je, hoe je een probleem definieert en daarmee een oplossing dichterbij brengt. En hoe je je oplossing kunt vereenvoudigen door die in stapjes op te delen. Zo wordt de basis voor programmeren gelegd, wat eigenlijk niets anders is dan een moderne manier om problemen op te lossen. Met de unieke instap-taal van CodeSkillz leert iedereen programmeren. De onderliggende principes gelden voor alle programmeertalen, ook toekomstige.

Objecten & functies

Wat is een object? Hoe kun je een object herkennen? Wat is een functie. Hoe kun je een object functies laten uitvoeren?

Game design

Hoe worden games ontwikkeld? Welke programmeertalen zijn daarvoor geschikt? Hoe werkt Object Oriented programming?

Eigenschappen

Wat zijn eigenschappen van een object? Hoe kun je een eigenschap van een object veranderen?

Interaction design

Wat is het belang van design? Hoe wordt een applicatie vormgegeven? Hoe kun je een website-bezoeker in een bepaalde richting sturen?

Ontdek hoe jouw leerlingen leren programmeren met de instap-taal van CodeSkillz.

Boek nu je demo

Informatievaardigheden

In de leerlijn Informatievaardigheden komen onderwerpen aan bod als presentatie en visualisatie, tekstverwerken, online samenwerken, informatie zoeken en vinden en nepnieuws. Zonder informatievaardigheden is het heel lastig om je te bekwamen in mediawijsheid, digitale basisvaardigheden en computational thinking. Daarom is deze vierde leerlijn in de andere drie leerlijnen geïntegreerd.

Doorlopende missie

Iedere leerlijn kent een doorlopende missie. Leerlingen gaan in kleine groepen aan de slag om de verworven kennis direct in de praktijk toe te passen.

Digitale basisvaardigheden

Reclamefilm

Leerlingen bedenken samen een app. Ze leggen uit wat de app moet doen en voor wie die is bedoeld. Met wireframes geven ze de app vorm. Ze maken graphics voor een promotievideo, waar ze de geschikte apparatuur voor moeten kiezen. Ook maken ze een fraaie brochure in Word. Video en brochure worden klassikaal gepresenteerd.

Mediawijsheid

Blog

In groepsverband wordt een blog opgezet. De leerlingen stellen het cookiebeleid op en tonen dat op het blog. Ze uploaden bestanden, delen die met elkaar en leveren feedback. Ook zoeken ze afbeeldingen voor hun blogpost, checken op copyright en vermelden de bron. Ze schrijven een overtuigend nepnieuws-bericht en publiceren dat op het blog.

Computational thinking

Escape room

Leerlingen maken samen een mini escape room. Ze bedenken een thema met bijbehorende puzzels, die allemaal specifieke eigenschappen hebben. Ook kiezen ze de benodigdheden om de escape room te bouwen. Ze schrijven de stappen uit die leiden tot de oplossing en ontwerpen de flow van de escape room. Hun klasgenoten proberen het geheim te ontsluiten.

Laat je informeren over de unieke lesmethode van CodeSkillz.

Boek nu je demo
Wellant College
Wellant College
Wellant College
Wellant College

Duizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van CodeSkillz. Ervaar zelf hoe CodeSkillz jouw school vooruit kan helpen.

Vraag nu je demo aan