Stem op ons voor de Computable Awards.

Computational Thinking

Programmeren is een middel om probleemoplossend vermogen aan te leren. Je hebt namelijk een einddoel, en moet daar in stapjes zien te komen. Zodra je merkt dat je veel handmatig werk aan het doen bent, merk je hoe handig het is als je dat door de computer kunt laten oplossen. De leerlijn bestaat voor de helft uit programmeerlessen, in een makkelijke Nederlandse instap-taal. Over tien jaar zijn de programmeertalen van nu immers weer passé. De andere helft van de lessen gaat in op toepassingen in game design, interaction design en web design. Daarbij gaan de leerlingen in groepjes aan hun eigen escape room werken! Bij escape rooms is het namelijk zaak dat de volgorde waarin je hints en sleutels vindt, en puzzels oplost, logisch is. Een soort offline vorm van computational thinking dus! Klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld nog, is juist hartstikke leuk. We nemen je graag mee in het verhaal!

Computational Thinking

Doorlopende missie

Gedurende de hele leerlijn wordt een onderzoekscyclus doorlopen. Tijdens de missie in computational thinking gaan leerlingen een eigen escape room maken. Ze gaan het thema bepalen, de puzzels bedenken, en bovendien de vorm van de escape room bepalen. Een hele kamer maken is misschien wel iets te veel, maar escape rooms komen voor in meerdere vormen. Zo kun je een escape room kaartspel hebben, een doos die je moet open puzzelen, of een speurtocht. Genoeg ruimte voor creatieve ideeën dus. In de eerste les wordt tijdens de presentatie en bij het levels wel begeleiding hierin gegeven. Er worden dan ook voorbeelden genoemd.