Door Laura op 19 September 2018

Gamification & Blended Learning

De ontwikkeling van het onderwijs

CodeSkillz is vol op in ontwikkeling! We maken mooie stappen door pilot lessen te draaien op middelbare scholen, en ondertussen met ons team + academische stagairs te werken aan de eerste versie van VOID: het lespakket voor 21st century skills op het voortgezet onderwijs! Wij geven jullie graag een inzicht in hoe wij academisch onderzoek gebruiken in onze werkwijze.

Het gebruik van online platforms in het voortgezet onderwijs is niet nieuw. Al in 2001 (17 jaar geleden!) identificeerden academici de grote meerwaarde van het zogenaamde ‘blended learning’. Het doel: the “(…) achievement of learning objectives by applying the “right” learning technologies to match the “right” personal learning style to transfer the “right” skills to the “right” person at the “right” time.” (Singh & Reed, 2001). Singh & Reed gaf een voorzet voor een aantal modellen waarop blended learning gebouwd kan worden. Dit gebruiken wij in combinatie met onderzoek Barnes et al. (2007), wat suggereert dat social interactie in (online) onderwijsgemeenschappen het niveau van onderwijs significant verhoogt! Een deel van het VOID product zal dus zijn: een community waarin we aan het individu les kunnen geven en interactie stimuleren.


Maar dat is niet alles! Meer recent begint gamification (en serious games) veld te winnen in het conservatieve onderwijs. Waarom? Intrinsieke motivatie aanwakkeren bij scholieren gaat een heel stuk makkelijker. Door het overweldigende onderzoek wat gedaan wordt in onderwijs en gamification is er zelf specifiek onderzoek gedaan naar gamification bij programmeren. Azmi et al. (2015) stelt dat het speelbaar maken van onderzoek helpt bij het aanleren van programmeer talen!

CodeSkillz Gamification blended learning