Lesmateriaal ontmoeten

Lesmateriaal ontmoeten

Hoi, ik ben Robin de ruimtereiziger!

Door Lars op 09 June 2020
Digitale Lesmethode Digitale Geletterdheid Blended Learning

Het einde van het huidige schooljaar is in zicht. Het was weer een succesvol jaar waarin je je leerlingen hebt zien groeien. Maar natuurlijk heb je weer grote ambities voor volgend schooljaar! Nieuwe lessen, gebaseerd op de actualiteit, de wereld van nu, meer interactiviteit, en ga zo maar door. Daar hoort dan ook een passende lesmethode bij, misschien wel digitaal leermateriaal.

Lesmateriaal ontmoeten
Een nieuwe lesmethode uitzoeken is best een grote uitdaging. Daarom is het vaak veel gemakkelijker om nog één jaartje het huidige boek te gebruiken, of simpelweg over te stappen naar de nieuwe editie. Applaus voor jou als je al de stap hebt gemaakt om nieuwe methodes te onderzoeken. Je bent over de eerste drempel heen!

In deze post willen we je helpen met volgende stap, namelijk het vergelijken van methodes. Er zijn verschillende vragen waar jij antwoord op moet zoeken. Daarvoor is het belangrijk om eerst goed te weten wat jij zoekt in een lesmethode. Net als een sollicitant, of zelfs een date ga jij het lesmateriaal ontmoeten en beoordelen of het een match is! En voor het gemak probeert Robin, onze CodeSkillz ruimtereiziger, direct antwoord te geven op jouw vragen.

Waar zoek ik naar?

Bij het uitzoeken van een lesmethode is het van belang dat je eerst duidelijk voor jezelf hebt waar je naar op zoek bent. Wil je de methode van de gehele onderbouw vervangen, of ben je op zoek naar specifieke en gespecialiseerde stof?

Neem als voorbeeld Digitale Geletterdheid. Binnen de komende schooljaren wordt dit onderwerp verplicht voor de onderbouw van het VO. Jouw school doet misschien al aan Word, Powerpoint lessen in de brugklas en bij techniek in het derde jaar is er een programmeerproject. 

Er zijn verschillende doelen mogelijk waarmee jij op zoek kan zijn. Bijvoorbeeld merk je op dat je school nog het Mediawijsheid gedeelte van Digitale Geletterdheid mist en je wilt dat opvangen met specifiek materiaal. Optie 2 is dat je juist Digitale Geletterdheid wil centraliseren, een vast uur per week voor elke leerling in de onderbouw, zodat jouw school kan uitblinken op dit gebied. Optie 3 kan zijn om huidige lessen te upgraden. Is de Powerpoint les wel diepgaand genoeg of nog wel van deze tijd? Tijd voor nieuw materiaal!



Met CodeSkillz willen we waar nodig docenten en scholen helpen. Het uitgangspunt van onze methode is om docenten te ontzorgen, en ze ervan te verzekeren dat ze met de gehele CodeSkillz onderbouw methode alle onderwerpen behandelen die nu in het voorstel van Curriculum.nu staat. Elk jaar worden de ICT-basisvaardigheden in bijvoorbeeld tekstverwerkingsprogramma’s bijgespijkerd en uitgebreid. Maar vergeet ook niet de onderwerpen Computational Thinking, Mediawijsheid en Informatievaardigheden. Dit zijn de vier uitgangspunten van het SLO.

Maar daarnaast realiseren we dat scholen vrij willen zijn om Digitale Geletterdheid te implementeren op een eigen manier, en misschien geen behoefte hebben aan alles. Daarom heeft CodeSkillz de lesmethode modulair opgezet. Scholen kunnen kiezen uit de leerlijnen Digitale Basisvaardigheden, Mediawijsheid, en Computational Thinking. Daarmee kun jij kiezen welk onderdeel je nodig hebt. Toe aan Mediawijsheid lessen? Geen probleem, dan krijg je dat onderdeel voor een gereduceerd tarief. Behoefte een A-Z oplossing? Wij hebben het voor je. Robin is overigens ook niet vies van een stukje maatwerk en denkt graag met je mee! 

Tip: onze inhoudsmatrix vind je hier.

Past het in onze onderwijsvorm?

Het is ook goed om in de gaten te houden of een lesmethode past op jouw school. Werken jullie graag projectmatig en/of formatief? Is er behoefte aan zelfstandigheid van de leerling, of worden groepswerk en klassikale momenten juist gewaardeerd. Misschien moet de nieuwe lesmethode juist gaan passen bij de onderwijsvorm van morgen. 

Net zoals het lastig is om een vierkant te stoppen in een rond gat, zo is het moeilijk om klassikale momenten en groepswerk te introduceren in een methode waarin leerlingen zelfstandig werken. Je hebt dan opdrachten die communicatie en samenwerking niet bevorderen. Dit geeft jou veel werk, en je slaat misschien dan alsnog qua aansluiting de plank mis. 



Bij CodeSkillz hechten wij veel waarde aan de rol van de docent. Een docent die tijd heeft om leerlingen door de stof te leiden en daarmee kwalitatief de beste lessen kan geven is altijd ons uitgangspunt. Wij geloven dat klassikale lessen de leercurve van leerlingen bevorderen. Daarom beginnen onze lessen altijd centraal, waarbij wordt teruggekeken op de vorige les en waarna een nieuw onderwerp wordt uitgelegd. Leerlingen gaan dan door zelfstandig de stof reproduceren in het leerlingenportaal en richting het einde van de les wordt exploreren en toepassen van de stof in groepen bevorderd. 

We omarmen daarmee de 21e-eeuwse vaardigheden. Leerlingen passen de stof toe in de praktijk, ze leren samenwerken en communiceren. Leren gebeurt in je eigen bubbel maar samen, open en in de wereld. Wil je meer weten over de didactiek van CodeSkillz? Lees dan hierna dit blog artikel.

Hoe krijg ik mijn collega’s mee?

Jij gaat misschien niet alléén over de keuze over welke lesmethode gebruikt gaat worden. Je hebt de mede-vakdocenten die ook de methode zouden moeten gebruiken, het schoolbestuur die de portemonnee moeten beheren en toezien op de uitvoering van het schoolplan, en de leerling die uiteindelijk de methode gaat gebruiken. Zij allemaal moeten ook het lesmateriaal ontmoeten, want net als bij alle matches: het werkt pas als collega’s, vrienden en familie ook om zijn.

Het is slim om bij je eerste vondsten in je exploratie periode al te laten zien aan je collega’s. Laat hen net zo enthousiast worden van de mogelijkheden wat een nieuwe lesmethode kan brengen. Luister goed naar ze, je hoort waarschijnlijk ook de punten die zij belangrijk vinden en wat voor hen essentieel is. Dit help jou in het formuleren van waar je naar op zoek bent.

Wees transparant over de kosten naar het schoolbestuur. Bovendien, maak duidelijk waarom de methode die jij hebt gevonden past bij het schoolplan. Bevordert deze methode digitalisering van de lesstof, of hebben jullie hiermee beter inzicht in de individuele leercurves van elke  leerlingen waardoor formatief onderwijs makkelijker wordt? Wat de redenen ook zijn, maak het duidelijk waarom de switch nuttig voor de school is!

Wij willen ook graag dat we een match zijn voor je collega’s. Daarom geven we graag live demo’s (ook digitale!), zodat je collega’s zonder al te veel moeite direct vragen aan ons kunnen stellen. En laten we de aansluiting met de leerlingen niet vergeten. Uiteraard is het mogelijk om een proefles te organiseren met de echte methode. Iets wat eigenlijk alleen maar zo snel kan met digitaal materiaal. Met een proefles ziet iedereen met eigen ogen wat de lesmethode kan bieden.


Take away

Het ontmoeten van een nieuwe lesmethode is spannend, energievol en motiverend, maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Als je succesvol deze stappen doorloopt dan wordt het zoeken naar mogelijkheden een stuk makkelijker en verloopt de uiteindelijke implementatie soepel. Mocht er toch iets in de weg staan bij een interessante lesmethode, vraag elkaar dan om hulp, want jullie werken samen aan een goede relatie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van digitale leermiddelen in het VO!

v1.0.0