Onderwijs op anderhalve meter

Onderwijs op anderhalve meter

Hoe moeten we als VO zorgen voor de anderhalve meter afstand?

Door Lars op 22 April 2020

Het is nog maar net dat op alle scholen het onderwijs moest worden aangepast om lessen op afstand mogelijk te maken. Gisteravond heeft onze minister-president de volgende uitdaging bekend gemaakt: het voortgezet onderwijs moet zich voorbereiden op anderhalve meter afstand onderwijs.

Onderwijs op anderhalve meter
Natuurlijk komen er veel vragen en zorgen naar boven over hoe dit in de praktijk moet gaan uitpakken. Kunnen alle leerlingen te gelijk naar school? Wordt het niet te druk op de gangen? En zijn er wel genoeg lokalen om 1,5 meter afstand te bewaren tussen de leerlingen?

Met elkaar moeten we op zoek gaan naar verschillende oplossing voor deze problemen. Eentje die wij willen aandragen is de volgende: laat het leren of afstand nog niet los. We hebben bewezen in de afgelopen tijd dat we het onderwijs online kunnen organiseren. Het is nog niet ideaal. We merken nu dat leerlingenmotivatie verliezen, en toetsen blijft lastig ook al moeten die ondertussen wel weer doorgang gaan vinden. 

De combinatie van tijd op school doorbrengen en lessen op afstand kan een uitkomst zijn voor al deze problemen. Niet alle leerlingen zijn meer te gelijk op school waardoor de afstand kan bewaakt worden. Maar ook de problemen van digitaal onderwijs kunnen verholpen worden. Leerlingen kunnen elkaar weer zien en spreken. Een klaslokaal omgeving en meer ritme kunnen de motivatie van leerlingen weer verhogen.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?

Leerlingen zullen bijvoorbeeld één keer per week per vak een contactuur hebben. Zo kan een docent economie op dinsdag de ene helft van de klas nieuwe stof uitleggen, op woensdag de andere helft, en nog een vragen halfuurtje hebben online op vrijdag. Het gebruikelijke rooster gebruiken is dus geen optie. Ook weer deze nieuwe vorm van onderwijs vraagt om zijn eigen aanpak.

Vergeet ook vooral niet te experimenteren. Je kunt bijvoorbeeld nog steeds de contactuur streamen voor de andere helft leerlingen die thuis zitten. Zo kun je bijvoorbeeld er voorzorgen dat alle leerlingen tegelijk met dezelfde stof bezig zijn. Door het gebruikt van middelen zoals Mentimeter kun je ook de leerlingen thuis bij de les houden en de kans geven om vragen te stellen. Als leerlingen zich moeten verspreiden over meerdere lokalen, zelfs al zit de helft thuis, dan is het misschien mogelijk om de livestream te tonen in verschillende lokalen. De docent kan dan achteraf wel de verschillende lokalen bezoeken om leerlingen in persoon te helpen. Kortom wees niet bang om te proberen.

Toetsen afnemen kan gelukkig ook weer gemakkelijker met leerlingen in de klas. In een centraal examen opstelling kunnen we de 1,5 meter garanderen. Wel heb je verschillende versies van een toets nodig voor de verschillende leerlingen. We kunnen anders ook de lessen die we de afgelopen tijd hebben geleerd blijven gebruiken. Projecten geven genoeg ruimte voor een leerlingen om te laten zien in hoeverre hij of zij de stof onder de knie heeft. Vaak ook leuker dan leren voor een proefwerk, maar vooral in deze situatie, het is niet gebonden aan een locatie. Leerlingen kunnen er thuis of in de klas aan werken.

De voorbeelden die we hier noemen zijn nog maar een tipje van de ijsberg aan dingen waar we met het onderwijs over moeten nadenken. Het is vooral belangrijk dat we op tijd er mee beginnen. Heb je zelf ideeën, suggesties of vragen? Stuur ze vooral op (lars@codeskillz.nl). We denken graag mee over individuele situaties, en hopelijk kunnen wij met onze technische en onderwijsachtergrond nieuwe mogelijkheden tonen.