Waarom zou ik kiezen voor CodeSkillz?

Mag ik ons kort voorstellen? In het kort kan ik vertellen waarin wij verschillen van de rest.

Door Joris op 11 February 2020
curriculum digitale geletterdheid 21ste century skills SLO voortgezet onderwijs CodeSkillz Gamification

De vier vaardigheden van Digitale Geletterdheid. We moeten er wat mee in het basis- en voortgezet onderwijs – dat weten we nu wel. Maar hoe? Door de bomen zien zelfs wij het bos niet meer!

Tijd om voor alle vaardigheden andere leermiddelen te gebruiken is er niet, laat staan voor verschillende leermiddelen in verschillende leerjaren. Maar hoe kunnen we dan alle onderwerpen toch behandelen. Mag ik ons kort voorstellen? In het kort kan ik vertellen waarin wij verschillen van de rest. Samen met scholen uit de regio werkten wij hard aan een oplossing! Een oplossing die nu ook beschikbaar is voor andere PO én VO scholen.

Flexibel, maar wel consistent

CodeSkillz is een MVO-startup die zich richt op de vaardigheden van Digitale Geletterdheid: Digitale Basisvaardigheden, Mediawijsheid, Computational Thinking en Informatievaardigheden. Per leerjaar bieden wij drie leerlijnen aan waarbij één van de eerste drie vaardigheden als thema centraal wordt gesteld. Informatievaardigheden is zó belangrijk dat het overal in voorkomt. Deze leerlijnen zijn modulair in te zetten in bestaande vakken (bijv. maatschappijleer, techniek of mentorlessen) maar ook als nieuw vak (bijv. digitale vaardigheden of digitaal burgerschap). Dat betekent niet dat we als project tussendoor te gebruiken zijn. We ontzorgen je juist in het structureren van 21e-eeuwse vaardigheden!

De onderwerpen die wij behandelen zijn uiteengezet op www.codeskillz.nl (klein stukje scrollen). De materialen zijn beschikbaar in verschillende variaties: PO groep 7 & 8, MAVO 1 & 2 en HAVO/VWO 1 & 2. Per niveau differentiëren we in instapniveau, leersnelheid en presentatie van de stof.

Interactieve leerlingen- én docentenomgeving

Doceren in digitale vaardigheden klinkt misschien alsof het niet voor iedere docent is weggelegd. Wij zien dat anders! We helpen de docent in het voorbereiden van lessen door studiewijzers en interactieve lesbrieven te verzorgen. In de lesvoorbereiding vind je inhoudelijke uitleg, video’s en ondersteunende materialen (presentaties, hand-outs, etc.) terug. Per opdracht/hoofdstuk vind je terug welke leerdoelen worden behandeld. De 10 minuten lesvoorbereiding heb je enkel de eerste keer nodig – daarna is het een fluitje van een cent.

De leerlingen openen, na het krijgen van een klassikale presentatie, een serious game. In verhaalvorm worden ze meegenomen door verschillende hoofdstukken en opdrachten. In alle levels wordt er steeds wat informatie gepresenteerd (beetje uitleg) waarna er direct opdrachten volgen. Dit gaat volgens frameworks verwant aan RTTI. Na het maken van de opdrachten volgt er gelijk inhoudelijke feedback: je krijgt te horen wat er beter kan of waarom je het goed hebt gedaan.

Overkoepelende opdrachten

Gemotiveerd werken wordt ontstoken door een duidelijk doel. In alle leerlijnen werkt de leerling daarom aan een grote opdracht (het maken van een schoolkrant, het bedenken van een eigen app of het maken van een escape room). In alle lessen werkt de leerling ongeveer 80% aan kennis en kunde die vervolgens in 20% van de tijd weer gebruikt wordt om aan de grote opdracht te werken. Vaardigheden als presenteren, samenwerken en discussiëren komen daar aan bod.

Eén beeld zegt meer dan 1.000 worden

We kunnen veel zeggen, maar eigenlijk willen we het je liever laten meemaken. Op onze website kun je een demo aanvragen: www.codeskillz.nl/demo. Zowel de leerling- als docentomgeving zijn hier te bekijken. Inspiratie nodig voor een lesje om te kijken of digitaal burgerschap aansluit bij jouw leerlingen? Gebruik deze stof gerust!

Mocht je willen kijken of onze lesmethode aan kan sluiten in jullie lesaanbod? Ik neem graag contact met je op. Laat je email of telefoonnummer achter op deze pagina www.codeskillz.nl/#contact en ik benader je binnenkort.