Door Laura op 10 July 2019

De eerste hoofdstukken zijn af!

Getest door vijf leerlab-scholen

De eerste twee hoofdstukken van de lesmethode zijn af! Je kunt natuurlijk blijven overleggen en perfectioneren, maar op een gegeven moment moet je het gewoon doen, in de praktijk leer je immers veel.

Zo hebben we op onze vijf leerlab-scholen in de regio de eerste twee hoofdstukken kunnen testen. Bij een van deze sessies was het Eindhovens Dagblad aanwezig, die een leuk artikel publiceerden.

Bij initiële gesprekken met docenten merkten we namelijk dat zij graag wilden kunnen inloggen om een gevoel bij het lesmateriaal te krijgen. ‘Leuk die plannen, maar laat eerst maar gewoon zien voordat we iets toezeggen.’ Investeerders aan de andere kant wilden juist betalende klanten zien. Welkom bij het start-up kip-ei verhaal.
We hebben onze focus dus verlegd naar een werkzame demo ontwikkelen, en onze developers hebben dit heel snel en goed uitgewerkt. Ondertussen werd er ook hard gewerkt aan het uitwerken van het docentmateriaal: een handleiding en presentaties voor tijdens de lessen.

De vijf scholen (Helder Havo/Vwo, Sint-Joriscollege, van Maerlant, Frits Philips en 2College Ruivenmavo) waar we de leerlabs hebben gedraaid bieden verschillende onderwijsvormen aan verschillende doelgroepen. Zo hebben we kunnen testen hoe de methode beviel bij MAVO leerlingen tot VWO, maar ook leerlingen die via de Kunskapskolan methode onderwijs volgen. Daarnaast hebben we workshops gegeven tijdens afgelopen editie van Night of the Nerds, waar een heel diverse doelgroep (9-20 jarigen, van basisschool tot Summa College studenten) op af kwam.

Over het algemeen kunnen we concluderen dat de leerlabs uitstekend bevallen zijn! De leerlingen vonden het erg leuk om te doen en om op deze manier programmeren te leren. Gamification elementen werken, zo zijn er veel leerlingen die teruggaan en een level opnieuw doen om alle sterren te kunnen halen.

Een van de main take-aways voor ons was dat we het materiaal wat uitdagender mogen maken, leerlingen gingen er vlot doorheen. Ook liggen er ideeën hoe we de user interface kunnen verbeteren en hebben leerlingen ons verrast met bepaalde vragen of slimme opmerkingen, of wezen zij ons op zaken die voor ons duidelijk waren maar voor hen niet logisch waren. Daarnaast hebben we ook veel geleerd van de docenten. Het docentmateriaal bleek al zeer bruikbaar!

Al met al erg leerzame ervaringen, we zijn goed op weg en kunnen hopelijk snel aan de slag om de methode verder te ontwikkelen! Ondertussen komen we ook graag met andere scholen in contact.

digitale geletterdheid lespakket Ontwikkeling van het lespakket 21ste century skills digitale geletterdheid Eindhoven CodeSkillz Leerlab blended learning