Download het gratis e-book met 12 lessen over de digitale samenleving »
Robin 1 april

1 APRIL

Je bent zojuist in een clickbait getrapt!

Een clickbait is een opvallende, misleidende, en nieuwsgierigheid opwekkende titel voor een artikel. Doordat de titel zo interessant is, wordt je ernaar toe getrokken en voel je je verplicht om erop te klikken om verder te lezen. Vaak blijkt dan achteraf dat de titel eigenlijk helemaal niets te maken heeft met het artikel, dat woorden zijn verdraaid of dat het maar een keer terugkomt in het hele artikel.


Clickbaits worden voornamelijk gebruikt in de journalistiek en op Youtube. Vaak worden zulke clickbaits ook gebruikt bij advertentiecampagnes op bijvoorbeeld Facebook. Je hebt vast wel eens de titels gezien “Dit moet je hebben” of “Dit mag je niet missen”. Klassieke voorbeelden van ultieme campagne clickbaits.


Clickbaits is een van de onderwerpen die wordt besproken in de leerlijn Mediawijsheid. Lees hier meer over de leerlijn mediawijsheid en wat er allemaal in behandeld wordt.

Wellant College
SintLucas
Van Maerlantlyceum
Eckart College

Duizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van CodeSkillz. Ervaar zelf hoe CodeSkillz jouw school vooruit kan helpen.

Neem een digitale rondleiding